Na het ondertekenen van de jaarverantwoording in DigiMV is wijzigen niet meer mogelijk. Als blijkt dat uw jaarverantwoording een ernstige fout bevat, dan maakt u hier een melding van in DigiMV.
Deze pagina geldt alleen voor zorgaanbieders en combinatie-instellingen en niet voor jeugdhulpaanbieders en Veilig Thuis-organisaties.
Wat is een ernstige fout?
U rondt uw jaarverantwoording in DigiMV af door deze in DigiMV te ondertekenen. Het kan voorkomen dat u daarna ontdekt dat u iets niet goed heeft gedaan. U heeft bijvoorbeeld een onjuiste waardering of resultaatbepaling, een onjuiste rubricering of een onjuiste of onvolledige toelichting gegeven. Dit kan zowel in de vragenlijsten in DigiMV zijn gebeurd of in de bijgevoegde documenten.
Wat moet u doen als u een ernstige fout ontdekt?
Als u een ernstige fout ontdekt in de door u aangeleverde jaarverantwoordingsgegevens, dan bent u verplicht dit na constatering te melden. Dit doet u door een ‘Melding ernstige fout’ (desaveuverklaring) in te vullen via DigiMV.
Het CIBG kan de eenmaal aangeleverde jaarverantwoording dus niet heropenen zodat u het daarin kunt corrigeren.
U logt in bij DigiMV. Daar ziet u dat DigiMV voor het betreffende boekjaar is afgerond. In dat scherm ziet u ook de mogelijkheid ‘Desaveuverklaring deponeren’. Hier kunt u starten met het maken van de melding.
Nadat u de melding heeft gedaan, ontvangt u een bevestigingsmail. De melding wordt gepubliceerd bij uw jaarverantwoordingsgegevens in het archief op deze website.
Wat kunt u doen bij het melden van een ernstige fout?
Is er sprake van een ernstige fout in een of meerdere door u aangeleverde (verplichte) documenten? Dan kunt u dit document via de ‘Melding ernstige fout’ wel door een nieuw document vervangen.
Gaat het om een financiële tekortkoming? Dan meldt u dit bij de ‘Melding ernstige fout’ in DigiMV. Vervolgens kunt in de jaarverantwoording van het volgende boekjaar of latere boekjaren de financiële tekortkoming herstellen.
U heeft persoonsgegevens opgenomen in een aangeleverd document
Documenten die u aanlevert bij uw jaarverantwoording mogen geen persoonsgegevens (geboortedata, BSN, patiëntgegevens of namen en/of salarisgegevens van werknemers (behalve van topbestuurders)) bevatten. Blijkt dat een door u aangeleverd document onnodige persoonsgegevens bevat (oftewel een datalek) in het kader van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)? Dien dan een verzoek tot verwijdering in via het contactformulier. Kies in het formulier de optie ‘overig’ en vermeld dat het gaat om het verwijderen van documenten met persoonsgegevens.
Melding Autoriteit Persoonsgegevens
De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) eist dat organisaties een datalek binnen 72 uur melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), ténzij het niet waarschijnlijk is dat het datalek een risico oplevert voor ‘de rechten en vrijheden van betrokkenen’. De afweging of melding op zijn plaats is, is aan u als verwerkingsverantwoordelijke. Voor meer informatie verwijzen wij u door naar de website van de AP.